25.10.2007
Prešov
V piatok 26. októbra 2007 sa o 11:30 hod. v železničnej stanici Prešov za prítomnosti predsedu vlády SR Roberta Fica, eurokomisárky Danuty Hübner, ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomíra Vážneho, ministra ...
Základné fakty:
Investor: Železnice SR
Realizátor stavby:
„Združenie Prešov“ pozostávajúce z:
OHL ŽS Brno a.s.
AŽD Praha, s.r.o. ,
BETAMONT, s.r.o. Zvolen
Železničné stavby Košice, a.s.
Generálny projektant stavby: TERRAPROJEKT, Bratislava
Náklady stavby: 596 455 422 SK (75% EÚ štrukturálny fond, 25% štátny rozpočet)
Realizácia: apríl 2006 - október 2007
Charakteristika stavby:
Celkovo boli vybudované tri nástupištia so zastrešením, z toho dve úplne nové a jedno (prvé nástupište) bolo kompletne zrekonštruované. Všetky nástupištia sú prepojené novovybudovaným podchodom, ktorý je napojený na vestibul stanice. Bolo vybudované aj nové staničné zabezpečovacie zariadenie typu ESA 11 (AŽD). Kompletne zrekonštruovaný bol aj železničný spodok a zvršok v celkovej dĺžke 3 037 m.
Nástupištia boli upravené aj pre občanov so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie - osadením schodiskových plošín v kombinácii s výťahom pri prvom nástupisku sa stanica stala kompletne prístupná aj pre imobilných spoluobčanov.
Stavebné práce prebiehali plynulo podľa odsúhlasených harmonogramov postupov prác a boli realizované bez väčších problémov. Práce boli ukončené vo vzornej kvalite s mesačným predstihom v októbri 2007, s dodržaním schválených finančných nákladov.
Prínosy prestavby železničnej stanice Prešov:
- zvýšenie bezpečnosti dopravy a cestujúcich na železnici (formou podchodu, nových nástupíšť, modernej techniky)
- zvýšenie kultúry cestovania zriadením nových nástupíšť s mimoúrovňovým prístupom
- efektívnejšie riadenie dopravy a rýchlejšie vchody vlakov do stanice.
Mgr. Martina Pavliková